اقتصاد نهادگرا و مطالعه اقتصاد اسلامي

اقتصاد نهادگرا و مطالعه اقتصاد اسلامياقتصاد نهادگرا و مطالعه اقتصاد اسلامي|490953|vhr|اقتصاد اسلامی
با ما باشید با یکی دیگر از فایل های قابل دانلود با عنوان : اقتصاد نهادگرا و مطالعه اقتصاد اسلامي

صفحات:15

مقدمه

تاریخ مکاتب اقتصادی مملو از تلاش متفکران در زمینه عملکرد اقتصاد است. در سال 1776 آدام اسميت فيلسوف اخلاق دانشگاه گلاسكو با كتاب ثروت ملل سنتز كاملي از بحث‌هاي پيشينيان خويش ارائه داد و بسياري از اصول اساسي علم اقتصاد را براي بهروزي انسان‌ها بر شمرد. اصول اقتصادي رقابت كامل، مبادله آزاد، تقسيم نيروي كار و بسياري ديگر چراغ راهي براي بقيه متفكران بود تا بتوانند عملكرد اقتصادي را بهتر تبيين كنند. سنت كلاسيكي و چارچوب تحليلي آن پس از مدتي بر اساس پيش‌فرض‌هايي ادامه يافت كه جهانشمول در نظر گرفته مي‌شد. نويسندگان كلاسيك تجزيه و تحليل خود را بر اين فرض بنيان نهاده‌اند كه عامه مردم بر مبناي الگوي انسان اقتصادي به محاسبات عقلائي مطلوبيت‌ها و رنج‌ها مي‌پردازند و با پيروي از دست نامرئي بازار يا قانون طبيعي و به طور كلي احساس لذت طلبي كه بوسيله «بنتام»[2] تشريح شده مي‌كوشند تا بالاترين مطلوبيت را براي افراد بيشتري بدست آورند.

كارل ماركس در كتاب «سرمايه»[3] و توريستين و بلن در مقاله‌اي تحت عنوان «مفاهيم از پيش مطرح شده علم اقتصاد» اساس اين فرضيه‌ها را به چالش كشيدند. در فضاي اجتماعي سياسي آمريكا كه به تازگي از انگليس استقلال يافته بود، انتقادهاي وبلن براي پيگيري مباحث ضد كلاسيكي بسيار مساعد بود. اين زمينه باعث شد تا مكتب نهادگرائي[4] در برابر اقتصاد كلاسيك قد علم كند. البته نهادگرائي هيچ‌گاه تبديل به جريان مسلط اقتصادي نشد و ديدگاه‌هاي آنان هميشه مورد بي توجهي قرار مي‌گرفت. با اين وجود اگر تمام مباحث نهادگرائي نيز ناديده گرفته شود، علم اقتصاد و حتي انديشه بشري وامدار تحليلي هستند كه ارمغان اين مكتب براي تفكر بشري است. نورث[5] در كتاب ارزشمند نهادها، تغييرات نهادي و عملكرد اقتصادي[6] به اين نكته اشاره مي‌كند:

«نه در نظريه‌ اقتصادي معاصر و نه تاريخ نگاري بر پايه اعداد و ارقام هيچ كدام نقش نهادها در عملكرد اقتصادي را به حساب نمي‌آورند. چرا كه چارچوب‌هاي تحليلي لازم براي وارد نمودن تحليل‌هاي نهادي در علم اقتصاد و تاريخ اقتصادي هنوز آماده نشده است. هدف از نگارش اين كتاب فراهم آوردن چنين چارچوب‌هاي بنياني است. پيامد منطقي اين تحليل آن است كه بخش عمده‌اي از نظريه‌پردازي در علوم اجتماعي بطور اعم و علم اقتصاد به طور اخص بايد مورد بررسي و مطالعه مجدد قرار گيرد، ديگر اينكه در سايه اين تحليل فهم جديدي از تغييرات تاريخي حاصل مي‌گردد» (داگلاس نورث، 1377، ص 19).

اگر بخواهيم مباحث اقتصاد اسلامي در كنار ساير معارف اسلامي شرايطي را براي بهروزي و رستگاري نوع بشر فراهم آورد، استفاده از اين چارچوب تحليلي باعث مي‌شود كه بتوان هرچه كامل‌تر ابعاد بيشتري را در تحليل مسائل اقتصاد اسلامي به كار برد.

...

صفحات:15



مطالب دیگر:
📚راهنمای گام به گام طرح اختلاط بتن📚انتخاب واحد به زبان ویژوال بیسیک📚ترجمه مقاله تأثیر عمل آوری بر جمع شدگی بتن های خود متراکم📚کاملترین خلاصه کتاب اقتصاد کلان دکتر محسن نظری📚پاورپوینت آلودگی های زیست محیطی استان کرمان📚پاورپوینت عوامل بیولوژیک محیط کار📚پاورپوینت محیط زیست شهری📚پاورپوینت در مورد باران اسیدی📚پاورپوینت طرح درس اکولوژی عمومی (3 واحد درسی برای رشته زیست شناسی)📚تصاویر گونه های گیاهی درس آز گیاهشناسی📚لیست کارخانجات استان آذربایجان غربی📚لیست کلیه صنایع آذربایجان غربی📚لیست سردخانه های استان آذربایجان غربی📚لیست کارخانجات فعال ارومیه📚ادبیات و مبانی نظری قیمت تمام شده📚پاورپوینت جزوه درسی کارتوگرافی📚کتاب الکترونیکی جایگاه مدیریت درتعالیم اسلامی(قرآن ونهج البلاغه)📚کتاب الکترونیکی راز جذب خواسته ها وآرزوها📚پاورپوینت جزوه درسی کارتوگرافی (2)📚پاورپوینت جزوه درسی کارتوگرافی (3)📚نرم افزار جلوگیری از دزدی اینترنت وای فای(نسخه ویندوز و آندروید)📚ارزيابی ارتباط بين خصوصيات فيزيکی ومکانيکی و دوام داری سنگ های مارنی سازند آبدراز وآب تلخ درناحيه کپ📚نگاهي به مضرات افزايش حجم در بتن ناشي از واكنش فازهاي انبساط زا در تركيبات سيمان و نحوه ي عملكرد آن📚دلایل افزایش آهک آزاد در کلینکر و تاثیرات متقابل آن📚PCC